Nasze podejście
W przeszłości informatyka w firmie najczęściej była postrzegana tylko
i wyłącznie przez pryzmat
posiadanej infrastruktury,
a więc sieci komputerowej, sprzętu komputerowego (serwery, stacje robocze, drukarki, itp.) oraz oprogramowania.
Informatyka w przedsiębiorstwie kojarzona była również czasami
ze specjalistami IT lub administratorami, czyli osobami odpowiedzialnymi
za utrzymanie
posiadanych zasobów informatycznych. Najczęściej byli oni jednak postrzegani jako osoby mało komunikatywne, wyalienowane i żyjące "jakby w innym świecie".
Wszystko to sprawiało, że zarządy firm kojarzyły najczęściej technologie informatyczne jedynie z stosunkowo dużymi kosztami.
Ewolucja organizacji IT (źródło: META GROUP)
Obecnie wiele firm poszukuje metod obniżania kosztów przy jednoczesnym wzroście dostępności, efektywności i elastyczności kluczowych usług informatycznych.
Równocześnie zauważono, że zarządzanie i administrowanie zasobami informatycznymi to nic innego, jak
zapewnianie określonych usług. Stąd wywnioskowano, iż
kluczową rolą organizacji IT w firmie jest wspieranie strategicznych celów przedsiębiorstwa.
Przejście od organizacji IT skupionej na technologii do organizacji, w której centrum zainteresowania są usługi, prowadzi do większej wydajności systemów
informatycznych, a zatem równocześnie zwiększenia ich wartości. Zapewnia także lepsze dopasowanie usług informatycznych do potrzeb firmy i jej klientów.
Zmiana spojrzenia na systemy informatyczne sprawia, że specjaliści IT
i administratorzy postrzegają podległe im systemy przez ten sam pryzmat
co zarządy firm.
Nie ma już mowy o infrastrukturze jako takiej, lecz
o świadczonych przez nią usługach.
Zwiększenie produktywności pracowników, a także skrócenie czasów przestoju
systemów informatycznych, minimalizują utratę zysków firmy. Z tego punktu widzenia, nakłady na technologie informatyczne mają bezpośrednie przełożenie na zyski firmy.
Stąd zmodernizowany sposób zarządzania i postrzegania organizacji IT w firmie sprawia, że nie jest już ona postrzegana tylko i wyłącznie, jako źródło kosztów,
ale także oszczędności i zysków. Organizacja IT zintegrowana ze strategią biznesową firmy staje się jej
Strategicznym Partnerem Biznesowym.